23 Paź Druga międzynarodowa wymiana młodzieży w ramach projektu Erasmus+

W dniach 8 października – 15 października 2019 odbyła się druga międzynarodowa wymiana młodzieży w ramach Erasmus+ „Tolerancja – klucz do integracji europejskiej”. Nasza wyprawa na Łotwę rozpoczęła się 8 października. O godzinie 14.00 wyruszyliśmy autobusem w kierunku Torunia i Olsztyna, ku litewskiej granicy.
Na lotnisko w Rydze przybyliśmy 9 października przed godziną 8.00, gdzie dołączyli do nas uczniowie i nauczyciele z Grecji. Z nauczycielami łotewskimi spotkaliśmy się kilka godzin później, pod znanym pomnikiem Wolności. Wspólnie z przewodnikiem przez dwie godziny zwiedziliśmy centrum łotewskiej stolicy. Pierwszy dzień zakończyliśmy rejsem po Dźwinie.
Drugi dzień pobytu zaczęliśmy od wizyty w Łotewskim Muzeum Etnograficznym, niedaleko Rygi. Następnie, po trzech godzinach jazdy, przybyliśmy do szkoły w Berzpils (Berzpils vidusskola) we wschodniej części kraju, zwanej Łatgalią. Spotkaliśmy się z panią dyrektor, nauczycielami oraz uczniami. Obejrzeliśmy występ lokalnego zespołu folklorystycznego.
Następnego dnia zwiedziliśmy wraz z przewodnikiem miasteczko Rezekne (Rzeżyce). Obejrzeliśmy wystawę w lokalnym muzeum, przedstawiającą historię miasteczka oraz bogaty dział ceramiki. Po obiedzie wzięliśmy udział w grze miejskiej – korzystającej z otrzymanej mapy, należało dotrzeć do wyznaczonych punktów w mieście oraz zrobić zdjęcie. Na zakończenie dnia wysłuchaliśmy wykładu o łatgaliskiej kulturze na Akademii Technologicznej w Rzeżycy.
12 października zwiedziliśmy muzeum w Balvi. Następnie w szkole w Berzpils wzięliśmy udział w warsztatach ceramiki oraz warsztatach tkackich. Spędziliśmy wspaniały wieczór z łotewskimi tańcami, muzyką, zabawami i jedzeniem. Wśród przeróżnych rarytasów mieliśmy okazję spróbować ser z marchewką domowej roboty.
13 października podziwialiśmy łatgalską przyrodę – lasy, torfowiska, jeziora. Spędziliśmy wspaniały piknikowy czas nad jeziorem Łubań (Lubana), największym jeziorem na Łotwie.
14 października zwiedziliśmy przepiękne miejsce Wzgórze Chrystusa Króla (Kristus Karala kalns) – wzgórzysty teren, z ponad 200 drewnianymi rzeźbami postaci biblijnych. W miejscowości Aglona zobaczyliśmy tamtejszą bazylikę Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, znaną ze źródełka o leczniczych właściwościach. Odwiedziliśmy również tamtejsze Muzeum Chleba, gdzie mieliśmy okazję upiec swój własny bochenek. I tu pożegnaliśmy naszych łotewskich partnerów, udając się z powrotem do stolicy.
Ostatniego dnia naszej przygody, 15 października, spędziliśmy jeszcze kilka godzin w Rydze. O godzinie 14 pożegnaliśmy na lotnisku naszych greckich partnerów i wyruszyliśmy do Polski.

Alicja Bortel
Lilianna Zimniak

Fot. A. Bortel

Interaktywny „Teatr antyczny” z udziałem naszych uczniów