24 Mar Stres pod kontrolą

Już niedługo zakwitną kasztany, a więc przyjdzie czas maturalnych zmagań. Dla niektórych matura będzie zapewne kolejną przeszkodą, którą trzeba przeskoczyć, ale dla innych przepustką, od której zależeć będzie dalsze życie. Cel jaki przypisujemy wydarzeniom ma niewątpliwie wpływ na poziom napięcia, jaki towarzyszy osiąganiu celu- im ważniejszy cel, tym większe napięcie i bojaźń o to, że się nie uda.
Egzaminom często towarzyszy stres. Stres jest rodzajem wewnętrznego silnika, który wyzwala w nas siłę do działania i podejmowania odważnych decyzji. Jeśli jednak nabiera na sile i przekracza granicę, powyżej której napięcie staje się nie do zniesienia, można się poważnie rozchorować. Czy zatem stres jest nam potrzebny? W pewnym sensie tak. Ale stres, który mamy pod kontrolą. Bo stres można, a nawet trzeba kontrolować. Wyobraź sobie czajnik z wodą. Jeżeli chcesz napić się herbaty, woda nie może pozostać zimna, ale nie może też wykipieć. Podobnie jest z realizacją życiowych celów- potrzebne jest takie napięcie, żeby nie być obojętnym ani nadmiernie się nie spalać.
Metody walki ze stresem:
1. Dobre samopoczucie sprzyja zdrowiu i zwiększa odporność na stres. Dostarczaj więc swemu ciału dużo przyjemności – ćwicz, spaceruj, relaksuj się.
2. Dobrze organizuj swój czas:
– odróżniaj sprawy ważne od nieistotnych,
– systematycznie planuj zajęcia na dany dzień, tydzień, miesiąc,
– naucz się odmawiać i przekazywać zadania innym,
– zapisuj ważne terminy,
– nie odkładaj spraw na później.
3. Dobrym lekarstwem jest śmiech, bo podczas śmiechu wydziela się endorfina zwana hormonem szczęścia, która korzystnie wpływa na psychikę. Powoduje to rozkurcz mięśni, których nie można rozmasować, bo są wewnątrz organizmu; powygłupiaj się więc czasami.
4. Myśl pozytywnie, doceniaj to, co masz i co Cię spotyka. I oczekuj szczęśliwych rozwiązań. Nie wolno martwić się na zapas, trzeba nauczyć się walczyć z trującą wyobraźnią.
5. Wyrzuć z siebie nienawiść. Wrogość obraca się przeciwko nam, zabierając energię, którą moglibyśmy wykorzystać z pożytkiem. Nie zazdrość, nie chowaj urazy.
6. Naucz się przegrywać. Jeżeli chcesz coś osiągnąć za wszelką cenę, możesz przeżywać ciągły stres.
7. Nie stawiaj sobie poprzeczki zbyt wysoko.
8. Otaczaj się ludźmi wspierającymi i konstruktywnymi. Nie wstydź się prosić o pomoc i wsparcie i…dawaj ludziom to samo – poczujesz się lepszym, mocniejszym, bardziej zrównoważonym.
9. Jeśli jakieś rutynowe zajęcie bardzo Cię stresuje, zmień formę działania lub środowisko.
10. Zachowaj równowagę między nauką a rozrywką.
Jednak przede wszystkim w zwalczaniu szkodliwych skutków stresu pomaga BYCIE SOBĄ, nieudawanie kogoś innego, otwarte wyrażanie tego, co się czuje, przy jednoczesnym traktowaniu ludzi tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani.
Pomocnik w zdawaniu egzaminów:
1. Jeżeli przygotowując się do egzaminów często pijesz kawę, pamiętaj, że kawa odwadnia i niszczy witaminę B, dlatego trzeba uzupełniać płyny w organizmie niegazowaną wodą mineralną w proporcji 1 do 3.
2. Tuż przed egzaminem:
– Ostatni raz powtórz materiał poprzedniego dnia wieczorem, aby wszystko porządnie ułożyło się w głowie.
– Zajrzyj rano tylko do konspektu i nie wertuj już pod żadnym pozorem wszystkich ksiąg.
– Weź ze sobą przygotowane ściągawki, ale nie po to, aby ich użyć, ale żeby dodawały Ci pewności siebie.
– Śpij tyle godzin, ile normalnie. Zbyt mało snu osłabia, zbyt dużo sprawi, że obudzisz się ospały i z bólem głowy.
– Zjedz powoli lekkostrawne śniadanie, bo po ciężkim posiłku spada wydolność intelektualna.
– Skup się w miarę możliwości na zadaniu, a nie na ocenie, którą chcesz uzyskać.
– Miej ze sobą kawałek czekolady, żeby uzupełnić niedobór magnezu, który usprawnia pracę umysłu.
– Ogranicz palenie papierosów – tlenek węgla pozbawi krew tlenu, a wtedy myślenie sprawia kłopot.
– Zapomnij o alkoholu i lekach uspokajających, które tylko osłabiają koncentrację.
– Przebywaj tylko w towarzystwie osób, które Cię nie denerwują.
– Tuż przed wejściem na egzamin, odetchnij głęboko trzy razy.
3. W sytuacji egzaminu pisemnego:
– Uważnie przeczytaj wszystkie pytania i zdecyduj o kolejności odpowiedzi.
– Jeśli zaczniesz się denerwować, pooddychaj chwilę przeponą i zacznij pisać, kiedy się uspokoisz.
– Rozplanuj czas tak, aby ci go nie zabrakło na sprawdzenie pracy, najlepiej dwukrotnie.
– W przypadku dłuższej wypowiedzi, zastanów się, co chcesz napisać. Stwórz w głowie zarys konstrukcji wypowiedzi. Staranna, przemyślana i uporządkowana konstrukcja robi bardzo dobre wrażenie.
– Jeśli czegoś nie wiesz, nie wpadaj w panikę- może przypomni Ci się później. Jednak zaznacz na marginesie, żeby wrócić do danej kwestii.
– Na egzaminie testowym przeanalizuj starannie wszystkie warianty odpowiedzi, szukając pułapek. Nie spiesz się. Spiesząc się, na pewno zrobisz więcej błędów.

Fundacja ADAMED SmartUP nagrała webinarium dotyczące sytuacji stresowych. Prowadząca, psycholog dr Alicja Gniewek wskazuje w nim, czym jest stres, co go powoduje oraz co należy robić, by uodpornić się na jego negatywne działanie.
Webinarium jest dostępne na kanale programu naukowego ADAMED SmartUP na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FIW87r0BTlE.

POWODZENIA NA EGZAMINACH!!!
pedagodzy szkolni

Wyniki Logistycznego Międzywojewódzkiego Konkursu "Potyczki transportowe"
Drzwi Otwarte na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu